Accomodatie

Aan de rand van Heenvliet ligt “De Waterval” het clubhuis van Scouting Bernisse.

Het clubhuis ligt op de plek waar de Bernisse en het voedingskanaal elkaar kruisen. Hierdoor heeft de groep toegang tot verschillende soorten water.

De Bernisse is een recreatiegebied met vele kommetjes, eilanden en plassen en dus erg populair bij ons als natuurliefhebbers. Vroeger was de rivier zeer essentieel, het was de grens tussen Voorne en Putten. De rivier was vroeger een drukke handelsroute van een kilometer breed. De scoutinggroep is vernoemd naar het natuurgebied. De groep maakt gebruik van het prachtige stuk natuur door er te roeien en te kanoën.

De Waterval ligt ook aan het voedingskanaal dit is een kanaal wat het Brielse meer met de Oude Maas verbindt. Het kanaal zelf is 50 meter breed en is het hoofd vaargebied van de scouting. Op het Brielse meer ontmoeten we vaak andere scouting groepen. Het Brielse meer is ook een ideaal zeilgebied.

Naast het clubgebouw liggen open grasvlaktes en boomrijke gebieden. Hier worden veelal de spellen gespeeld. Ook worden deze gebieden gebruikt om de scouts kennis te laten maken met de natuur.

Het terrein is 900m2 groot en omheind. Op het terrein is er een stenen pleintje, deze wordt gebruikt tijdens het winteronderhoud om de boten op te stallen. Aan de voorkant van het terrein staat een appelplaats met een vlaggenmast voor de ceremoniën. Naast de appelplaats is er een stuk gras waar kleinere spellen gespeeld kunnen worden. Het terrein wordt ook benut voor opslag.

Het gebouw bestaat uit tien aan elkaar geplaatste portacabins met een schuin dak. Binnen dit gebouw heeft iedere speltak zijn eigen ruimte. Deze ruimtes zijn leuk aangekleed in stijl van de speltakken. De lokalen kunnen gebruikt worden voor het spel binnen en opslag van materialen. Daarnaast zijn er een aantal gezamenlijke ruimtes zoals Wc’s, opslag, keuken en een werkplaats.