Geschiedenis

Scouting Bernisse is opgericht in 1984, maar de geschiedenis van de groep gaat verder terug.

In 1963 werd er een oproep gedaan door een medewerker van de Esso om een padvindersgroep in Spijkenisse op te richten voor de jeugd. Burgemeester P.J. Bliek van Spijkenisse zag het wel zitten en dankzij hem kon de padvinderij worden opgericht. Deze padvinderij werd Scouting Ruwaard van Putten. Op dit punt bestond Scouting Bernisse niet als een aparte groep, Scouting Ruwaard van Putten had wel een waterspeltak.

In 1984 werd Scouting Ruwaard van Putten opgesplitst in drieën . De Hartelgroep , de Ruwaard van Putten en scouting Bernisse. Scouting Bernisse werd een waterscouting groep.

Voor deze groep werd een clubgebouw neergezet aan de monding van het Bernissegebied in Heenvliet.

Scouting Bernisse heeft vanaf de oprichting altijd bestaan uit een waterscouts groep, een wilde vaart groep en een loodsen stam.

Op meerdere momenten is de groep uitgebreid met een speltak voor jongere kinderen, de zeebonken. Rond 2000 en rond 2006.

In 2013 is er voor dezelfde leeftijd een nieuwe speltak opgericht, de Dolfijnen. De groep bestaat sinds dien uit 4 stabiele speltakken.

De sleepboot van de groep is jaren de Bacchus geweest, deze had een belangrijke plaats binnen de groep. Helaas heeft ook een schip een houdbaarheidsdatum en heeft de groep in 2008 afscheid moeten nemen van deze sleepboot.

Jaren later in 2017 deed de kans op een nieuwe sleepboot zit voor en werd de Quint onderdeel van de groep, om zo de vloot van een waterscoutinggroep weer echt compleet te maken.

In 2019 hebben wij het 35 jarig bestaan van Scouting Bernisse gevierd bij ons clubgbouw.