Opkomsten

De hoofdactiviteit is de opkomst, deze vindt iedere week op zaterdag plaats. De tijd en de duur van de opkomst is afhankelijk van de speltak. Wat er tijdens een opkomst gedaan wordt is zeer divers en eigenlijk teveel om op te noemen. Een paar voorbeelden: Kanoën, roeien, zeilen, zwemmen, onderhoud aan de boten, kleine of grote spellen spelen, vuur maken of werken aan een insigne.

Bij het werken aan een insigne worden er meerdere opkomsten besteed aan een onderwerp met als doel de jeugdleden hier op een leuke manier nieuwe inzichten of skills van te laten opdoen. Na deze periode krijg je een bewijs op je uniform dat je een bepaald insigne behaalt hebt.

De opkomsten zijn altijd gezellig en leuk, maar er worden ook belangrijke competenties opgedaan bij de scouting die in het dagelijks leven erg belangrijk zijn. Leiderschap en teamwork competenties ontwikkelen zeer goed tijdens alle scouting activiteiten.

Een aantal keren per jaar zijn er groepsopkomsten, alle speltakken hebben dan een gezamenlijke activiteit. Bij groepsopkomsten wordt er vaak gezamenlijk gevaren en grote spellen gespeeld.

Regionale activiteiten

Regelmatig zijn er regionale activiteiten waar één of meerdere speltakken aan deelnemen. Hierbij worden er activiteiten of wedstrijden gedaan met scouts van andere groepen. Het belangrijkste van de regionale activiteiten is het contact met andere groepen en het teamverband binnen de eigen groep. Voorbeelden van regionale activiteiten:

- Jungledag; Een groot postenspel met alle groepen uit de omgeving voor jeugdleden tussen de 7 en 11 jaar.

- Eilandencup; Wedstrijden in het Bernisse natuurgebied met verschillende groepen uit de regio. De wedstrijd is afhankelijk van de leeftijdsgroep. Voor dolfijnen zijn er verschillende wedstrijden met de kano, voor de scouts is er een prestatietocht met de zeilboot.

- Roei, zeil en wrikwedstrijden: Wedstrijden voor alle scouts vanaf 11 jaar in de regio op verschillende disciplines. De ultieme kans voor waterscoutinggroepen om zich tegen elkaar te meten.

Kampen

De hoogtepunten van het jaar zijn natuurlijk de kampen, meerdere dagen achter elkaar gave scouting activiteiten. Er zijn verschillende soorten kampen. De kampen die bij iedere speltak worden gedaan zijn het winterkamp en het zomerkamp.

Het winterkamp wordt in januari/ februari gehouden. Het belangrijkste onderdeel is een uitdagende route met verschillende posten onderweg. De route wordt natuurlijk speciaal samengesteld op de kennis en de kunde van de verschillende leeftijdsgroepen. Met een winterkamp is het natuurlijk erg koud buiten en wordt er door alle speltakken geslapen in een gebouw.

Naast het winterkamp is een zomerkamp het volgende vaste kamp wat alle groepen doen. Het zomerkamp is echt het hoogtepunt van het seizoen. Meerdere dagen achter elkaar scouting, dit kamp is een recept voor gave activiteiten en het opbouwen van een echt groepsgevoel.

De inhoud van het zomerkamp is afhankelijk van de speltak.

De dolfijnen gaan 5 dagen op kamp in een gebouw. Tijdens het kamp wordt een thematisch verhaal beleeft waarbij de dolfijnen moeten helpen met het oplossen van de problemen.

De zeeverkenners gaan een week op vakantie met de boten en tenten. Ze gaan veel varen en kamperen en beleven via een rode draad als thema een heleboel gave activiteiten.

De wilde vaart geeft zelf de inhoud aan het kamp en de locatie en duur. Dit is volledig afhankelijk van de voorkeur van de groep en de invulling die ze eraan geven.

Naast het winterkamp en het zomerkamp zijn er nog verschillende weekendkampen. Deze zijn verschillend voor alle speltakken en worden niet ieder jaar gehouden.

Groepsactiviteiten

Alle hierboven beschreven activiteiten worden uitgevoerd per speltak, de groep waarmee alle leden iedere week samen zijn. Ieder jaar vinden er ook een aantal activiteiten plaats met alle speltakken van de groep, dit is een groepsactiviteit. Drie groepsactiviteiten zijn standaard: De kerstopkomst; tijdens deze opkomst doen we leuke kerstactiviteiten samen en hebben we een gezamenlijke kerstmaaltijd. De nieuwjaarsduik, als echte stoere waterscouts openen we het nieuwe jaar natuurlijk met een duik…… in het zwembad.

De groepsopkomst, ieder jaar doen we ook nog een groepsopkomst waarbij we grote activiteiten organiseren voor de hele groep.